123 Automatisering



Telefonische oplichting

Criminelen vinden steeds andere manieren om mensen om de tuin te leiden en hun geld afhandig te maken. Door de risico’s te kennen en goed op te letten kun je voorkomen dat je er de dupe van wordt.

Wij zullen er een drietal bespreken.

  • Whatsapp-fraude
  • Wangiri |(terugbel-fraude)
  • Telefonische Spoofing

WhatsApp-fraude

Bij WhatsApp-fraude doet een oplichter alsof hij een bekende van je is en vraagt hij je via WhatsApp om geld over te maken. Als je vervolgens geld overmaakt, gaat het geld niet naar je bekende maar naar de bankrekening van de bedrieger.

Het komt voor dat de afzender zegt een nieuw nummer te hebben, maar ook dat het nummer dat je ziet klopt en het WhatsApp-account van je bekende gehackt is. Een crimineel heeft dan ingebroken op het WhatsApp-account en het overgenomen.
Ons advies: Bel altijd eerst met de afzender en vraag of hij je daadwerkelijk om geld heeft gevraagd.

Met deze tips voorkom je dat je WhatsApp-account wordt gehackt:

  • Zet tweestapsauthenticatie aan. Je moet dan een extra code invoeren bij het activeren van WhatsApp op een nieuwe telefoon
  • Stuur nooit activatiecodes door naar anderen. Ook niet van andere apps
  • Zet in de instellingen van WhatsApp de ‘beveiligingsmeldingen’ aan. Je krijgt dan een melding als de ander een nieuwe telefoon gebruikt

Lees hier meer over WhatsApp fraude en hoe je het kunt beveiligen.

Wangiri: terugbel-fraude

‘Wangiri’ is Japans voor ‘één keer overgaan en stoppen’. Als je het slachtoffer bent van een poging tot wangiri-fraude word je vanaf een onbekend, buitenlands nummer gebeld. Na een enkele keer overgaan wordt er aan de andere kant weer opgehangen. De oplichters hopen dat je het nummer terugbelt en proberen je vervolgens zo lang mogelijk aan de lijn te houden. Dit doen ze door je bijvoorbeeld een bandje van een beltoon of helemaal niets te laten horen. Zonder dat je het weet maak je dan verbinding en bel je naar een duur betaalnummer. Zo loopt je telefoonrekening snel op.
Ons advies: bel onbekende buitenlandse nummers nooit terug en blokkeer het telefoonnummer.

Achter deze vorm van fraude zitten criminele organisaties, die veel geld ‘verdienen’ met deze praktijken. Via computers worden duizenden nummers in één keer gebeld met als doel dat er zo veel mogelijk mensen opnemen of terugbellen naar het betaalde nummer.

Deze praktijken zijn niet nieuw; al jaren maken mensen melding van deze oplichting. Met name het afgelopen jaar is er weer een toename van het aantal inkomende meldingen. Wees daarom extra gewaarschuwd om ongewenste kosten te voorkomen.

De nummers waarmee Wangiri fraude wordt gepleegd zijn meestal buitenlandse servicenummers uit landen buiten Europa. Deze nummers zijn vergelijkbaar met de Nederlandse 0900-nummers. De prijzen per minuut naar zo’n nummer worden bepaald door de persoon of organisatie die dit nummer heeft geregistreerd. En die kunnen behoorlijk oplopen.

Telefonische spoofing

Spoofing (vertaald ‘fopperij’) is een vorm van oplichting waarbij je telefonisch, per e-mail of per sms wordt benaderd door iemand die zich voordoet als een vertrouwde persoon, bedrijf of organisatie.
Bij telefonische spoofing word je gebeld door een oplichter die zich voordoet als een medewerker van een vertrouwde instantie. Hij probeert je met een babbeltruc te overtuigen om persoonlijke gegevens zoals bank- en creditcardgegevens of wachtwoorden aan hem te vertellen of ergens in te voeren. Of hij vraagt je om geld over te maken naar een bankrekening die niet van jou is. Het verzoek dat gedaan wordt lijkt vaak erg behulpzaam en in jouw belang, maar dat is het dus niet.

Spoofing-gesprekken zijn vaak moeilijk van echt te onderscheiden. Bij telefonische spoofing komt het voor dat het telefoonnummer waarmee je gebeld of gesms’t lijkt te worden het bekende nummer van de betreffende instelling is.

Ons advies: Neem eerst zelf contact op met het bedrijf of de organisatie waardoor je gebeld lijkt te worden en controleer de echtheid van het verzoek. Geef in een telefoongesprek geen persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, pincodes of creditcardgegevens door. Voer dergelijke gegevens ook niet in op een website voordat je de echtheid van het verzoek hebt gecontroleerd.

Goed om te weten: Banken en dergelijke sturen nooit berichten die om inloggegevens, wachtwoorden of bankgegevens vragen.

Download ook onze gratis Mallware bewust sheet. Print uit en deel deze met je collega’s.

Denk vooral goed na en wanneer u het niet vertrouwt hang dan op en bel het nummer van het bedrijf en vraag naar de persoon die je zojuist hebt gesproken.